Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 18 Disember 2009

Tahukah anda????

1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa
melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila
diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer
daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita
akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

Rabu, 2 Disember 2009

HANDFONE PUNYER KIJER...X DEW FON pon SUSAHH...!!!!ALAHAiiiii

HANDFONE PUNYER KIJER...X DEW FON pon SUSAHH...!!!!ALAHAiiiii
handphone..... Orang sekarang tak boleh hidup tanpa henpon. Kalau tertinggal henpon sanggup patah balik ambil. Masalahnya kalau tak solat tak pulak gabra. Korang takde nak contact Dia. Helloooo!!! Hell-oooo!!! Go-to-Hell-Lo! Bateri Low Mungkin masalah kita bateri low gamaknya. Berapa kali korang cas diri korang? Berapa kali korang pergi masjid ke surau, dengar ceramah, seminggu sekali pergi Jumaat pun bukan nak dengar khutbah. Tengok muka pun tau takde bateri, lentok semacam aje. No coverage Mana tempat Dia tak cover? Kalah jin buncit warna kuning tu. Patutnya tak kira korang kat mana, kat atas bulan sekalipun, Dia gerenti ada service punya. Korang aje tak ingat kat Dia, Dia tak pernah lupa korang. Korang yang jual mahal. Hot spot pun bersepah-sepah, masjid surau tiap taman ada, korang aje tak nak singgah. Sombong betul. Missed Call Korang kalau ada miss call gerenti korang call balik. Korang risau kalau tak call balik kot-kot ada hal penting. Tapi kenapa Dia call korang buat derk aje. Lima kali sehari Pak Bilal melaungkan 'ringtone' azan sehari, usahkan nak jawab, kalau boleh taruk 'silent' korang dah buat dah. Line tak clear Korang perasan tak dalam solat korang bercakap dengan siapa? Kalau borak dalam henpon sorang-sorang orang tak kata apa sebab tau kat belah satu lagi ada yang jawab. Ni kita yang solat tapi cakap sorang-sorang, pastu tak berapa paham apa yang dicakap, maklum le bahasa Arab, Dia tengok pun pelik gamaknya. SIM kad problem Kita pun ada sim kad brader, hati kita le. Contact number Dia kita save dalam sim kad tapi tak reti-reti nak call. Kalau call pun tak dapat, nak buat cemana sim kad dah berkarat, berdaki, penuh dengan contact number dunia, setan, nafsu dan tahapehapentah. Tak nak upgrade, tak nak repair. Sudahnya kita lost contact, sesat sepanjang hayat. Kalau henpon kita campak lombong, kalau kita? Campak dalam neraka la jawabnya.

ANAk Saper ieyh??..cumil nyer dak kecik nieyh!!!

If you love me please turn back to me.


turn
2I5128909100014
HAVE A NICE DAY!!!!

Aper makne sayang bg pasangn KAPEL????

Bila kita syg org tu
Kita terima je apa yg org tu kata
Tp bila dia kata kita? Ati kata takpe semua manusia tak sempurna…

Bila kita syg org tu
Kita tunggu dia lama pun x per
Tp bile dia tunggu kita???
Dia marah2 Ati kata ala…adatlah ada yang menunggu dan ditunggu..

Bila kita syg org tu
Kita x tido pun x pe janji layan dia yg tgh bosan,
Tp bila kita bosan Ada dia layan kita??? Ati kata x pe dia busy kot..

Bila kita syg org tu
Kita gaduh ngan dia, kita diam je
Tp dia heboh 1 dunia Ati kate x pe, dia tension tuu….

Bila kita syg org tu
Kita call nak cakap dgn dia
Tp dia gayut dgn org lain..
Bila jd camtu, Ati kata x pe, dia ada hal nak cakap dgn kwn dia…

Bila kita syg org tu
Kita bercerita dgn dia, cerita ngan tunggul lg baik
Tp biler dia bercerita ngan kita.. Kita dgr, sepatah2 kita ingat Ati kata x pe syg katakan..

Bila kita syg org tu
Kita n dia lapar
Tp kita bg semua roti kita kat dia Ati kata, ala jagalah hati dia, sian dia…

Bila kita syg org tu
Kita sanggup bg dia rest bila dia letih,
Tp bila kita letih, dia nak jugak kita layan dia bila dia bsn..
Adil ke? Ati kata, ala bukan selalu pun..

Bila kita syg org tu
Kita jadi macam org gila dgr dia sakit,
Tp bila kita sakit, Dia siap bole kuar ngan kwn2 dia Ati kata, ala x pe, x kn dia nak berkepit ngan kita 24 jam…

Bila kita syg org tu
Kita x penah pentingkan diri sendiri
Tp dia hpokrit tahap cipan gaban Ati kata x per, dia mmg camtu kena lah terima..

Bila kita syg org tu
Nmpk lalat kat makanan dia, kita halaukan
Tp dia lak kalau Nampak lalat kat makanan kita, dia biarkan je
Ati kata, takpelah, takkan dia asik nk buat semua benda utk kita..

Bila kita syg org tu
Kita x sanggup tgk dia derita
Tp dia x prnh hargai diri kita,
Ati kata, tau x betapa kita syg kan dia?

Bila kita syg org tu Kita sanggup tinggalkn dia selama2nya utk dia bahagia
Tp adakah dia tahu pengorbanan kita?? Ati kata, x pe, janji dia bahagia…

APer owng2 skeliling ku bckap tentng 'KAWAN'???

da lame sngt aq x menulis..eh...eh..menaip d blog ni..aq nk story skit laa tentng kwan nieyh...tp bkn citer tntng kwn2 aq laa..cume cerite owng d skekeliling kite tntg APA itu 'kawan'?? ade kh kwn ni pnting dlm hidop? bg aq kwan x penting sngt tp SAHABAT sngt penting..sahabat hadir d kala kite susah dn senag...kwan lak dtg bile kite senang jew..aq daaa bnyk sngt terkena ngan kwn...kwn mkn kwn..tp sahabat x...mereka unik...bnyk membntu,bkongsi suke duke dn rhsia...kenali kwn kite dlu dngn mengujiye..ader pelbagai care nk uji kwn nieyh...klo mereka lulus dlm ujian..memeng mereka layak d gelar 'SAHABAT'..k laa..x yah la aq citer yea aper yg aq uji ngan kwn2 aq..RAHSIA BESAR taw..
ok..aq stop dlu citer tntng kwan..
sile bace kt bwh ni aper kate mereka tentng kawan..
KAWAN

kata mak, KAWAN tu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang....... kata abah, KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit..... kata atuk, KAWAN tu seperti air terus mengalir..... kata nenek, KAWAN tu bak bulan dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana.... kate sedare, kawan tu mcm makanan, kawan makan kawan!! kata abang, KAWAN tu seperti lembu mengikut saje ape dikata........ kata kakak, KAWAN tu tak ubah macam durian bau je busuk tp sedap dimakan.... kata adik, KAWAN tu macam biskut sekejap ade sekejap takde....... kata saya, kawan tu tak kisahlah camner.. walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!! dia tetap kawan... tau tak sebab ape??? sekali saya dah kawan ngan dia selamanye dia ttp kawan saya... itu cara saya berkawan..!!
walaupun kita mempunyai kekasih, tapi teman tetap paling setia. walaupun kita punyai harta yg banyak, teman tetap paling berharga


Sabtu, 14 November 2009

GERAM ngan CELCOM....

Adehsss!!!..memang aku bengang gler ngan atok celcom ni...
x bagi can lnsung aku nk gune die...kuat tul jeles cm la aku ni milik dier je...hihihihix
nk on9 siang x dpt...mlm lak pon die nk kontrol aku..sowryy arr
dh dkt 24 kali aku disconect ...smpikn aku naik segan ngan member2 YM..dowang ckap aku ni mcm biskot ..jap ader jap x dew..dn pling aku bengang ade member biul aku ni
suh aku blah je dri YM..gerammnyer aku..ape aku kesahhh!!!..ni kn YM dn tenet aku,ikot suker ati aku la nk blah or stil l kt YM,sebokk tol..
lain la aku pinjam PC die...bangang..sewell
nasib laa aku ni pemaaf..so aku dh maafkn dier sesudah dier merayu2 smpai terguling2 nk minta maaf kt aku...
hihihihixx....aku x kaco owang,jngn sesuker jer owang nk kacoo aku arr..
klu aku dh mule kaco owang...memang dasyat beb!!..sah owang 2 masuk TANJUNG RAMBUTAN untuk tempoh 10 thn.
ok laa..mallass lg aku nk ngrot,nanti kowang yg bacer ni pon jdi biul cm aku ngh!ngeh!ngeh!
ala..hnyer kt blog aku yg sepi ni untuk aku meluahkn ape yg terbuku d ati ni..huhuhuhu

Isnin, 26 Oktober 2009

Nak jadi berjaya atau tidak..terpulang pada anda....

NAK JADI ORANG BERJAYA ATAU JADI ORANG GAGAL ?????
SETIAP KEJAYAAN BERMULA DARI KEGAGALAN¿.TAPI CUBA KITA LIHAT KENAPA ORANG KAYA BERTAMBAH KAYA,SEBALIKNYA ORANG MISKIN BERTAMBAH MISKIN ???


ORANG BERJAYA.
1. Hari ini kita lihat orang kaya hidup senang tapi kita tidak tahu kesusahan orang kaya untuk mencipta kejayaan.
2.Belajar dari kegagalan untuk berjaya.
3.Berani ambik risiko untuk berjaya.
4.Tidak kenal erti berputus asa.
5.Merebut peluang yang ada.


ORANG GAGAL.
1.Takut pada risiko.
2.Suka berserah pada takdir.
3.Cepat berputus asa..
4.Tidak bersyukur.
5.Suka buat alasan..
6.Mahu jalan mudah,tak suka berusaha

7.Tak mahu berubah.. sentiasa cari alasan agar tidak perlu berubah!

Sabtu, 24 Oktober 2009

CiNtA iTu ButA...TApi CelLik SebEnArNyA~~!!!

kecantikan kata bukanlah suatu kelebihan,hanya lidah boleh bermain di bibir,keindahan rupa paras bukanlah suatu kebanggaan,malahan persinggahan utk perjalanan yang jauh,tetapi.....tahu kah CINTA itu BUTA ...Memang cinta itu tidak bermata, tapi tidak pula buta sebenarnya... .... hakikatnya untuk mengetauhi~~~~~~~~~~~~~~~

Kerana kitalah mata itu,
Mata yang letaknya di hati,
Hati yang seharusnya berjalankan petunjukNya

bukannya...
yang disuluh dari cahaya duniawi.
Seharusnya janganlah biar ia dikaburi nafsu ,
Kelak ketajaman mata itu kian hilang bisanya lalu terus tumpul.
Asahlah ia dengan zikrullah,
Siramilah ia dengan basah lidah suarakan selawat buat Rasullullah,
Suburilah ia dengan muhasabah...

**************************
Kenapa dikatakan cinta itu buta??
Kerana bila tidurnya tidak lena ,
Mandinya tidak basah,
Makannya tidak kenyang,
Hilang tumpuan sibuk & asyik terkenangkan orang tersayang,
Ingatan persis layang-layang terbang di awan terapung bersama angan-angan,

Bila nasihat orang tua dikatakan penghalang,
Bila yang haram menjadi halal,
..berjalan beriringan sambil berpegang tangan,
.. naik motor berpelukan takut tercicir dijalanan,
.. lama -kelamaan kesucian menjadi korban,
Kononnya sebagai tanda cinta sejati tidak berbelah bahagi.
Yang paling diendahkan..:
Bilamana tanggungjawab sebagai hambaNya mula diabaikan,
Bilamana kitabNya sudah tidak betah ditangan,
..dek kerana mata hati yang mula kabur terjerumus dalam cinta dunia..

*****************************************************
Ya Allah, jangan kiranya hati itu milikku,
Ya Allah, jangan juga kiranya anak itu adalah aku,
Ya Allah, ku tak sanggup memiliki tangan itu,
Ya Allah, jauhkanlah dari 'dimiliki' mahupun memiliki cinta seperti itu.
Ya Allah , ku takut kiranya akulah hambaMu yang tidak bertanggungjawab itu…

Ku pohon padaMu , payungilah aku dari panahan nafsu syaitan,
Ku harapkan teduhan di bawah lembayung rahmatMu,
Ku tagih redup dari rimbunan pohon kasih sayangMu,
Ku tahu ya Allah, ku tak layak menghuni syurgaMu,
tapi tidak pula ku ingin ke NerakaMu..Amin.
Namun begitu ya Allah, layakkah aku untuk CINTA AGUNGMU??

Erhmmm...aku mengharapkn ada cinta sejati yang akan menjengah d hati ini...Amin~~~!!!

..........

Jumaat, 23 Oktober 2009

JoM lAyAn TEKa-tEkI~~!!!

bORING TAK??...AKU LAGI LAA Boring ni...aku copy ckit teka -teki ni...saje2 nk relase tension...ari ni lak cuti..ntah pe aku nk wat kt umah ni..nk jln2 memang aku tak minat.Kat luar ni x de tempat yg slamat,aku rase kt rmah laa tmpat yg slamat bg aku..skarang ni bnyak sngt dgar cter gejala culik,rogol dn bunuh yg ckup sadis.aduhai..naper laa zmn makin maju ni manusia ni makin hilang kewarasan,hilang sifat2 kemanusian,dn hidup atas nafsu rupe je manusia tpi berhati syaitan,maksud aku bkn semua laa..dlm 100 tu ade lah 60 kot. ishhh!!..malas aku nk teke.wat sakit kepale je mikir ade lgi manusia d zaman jahiliah ni.okey la...jom layan teka -teki ni..sambil ketawe bedekah2....jngn smpai terkencing lak yea..HIHIHIHEHEHEEEEE....
okey..ready!!.
Kalau anda ni semuanya pandaiiii cuba teka, banyak-banyak sungai,
sungai apa yang paling berat?
Jawapannya ialah Sungai Besi...Ha...ha...ha...

Kereta dengan motor, mana lebih tua?
jawapannya adalah motor,sebab motor pakai tongkat...

Dlm banyak- banyak pokok,pokok apa yg baik hati?
jwpn dia pokok pisang sebab dia keluarkan jantung dia.

Ni dia satu lagi teka teki dari aku..huruf jawi apa yang ada angin...
huruf TA dan YA laa... kan jadi TAYAR tu

kasut apa yang paling keras?
Kasut batu..salah maa.. kasut BATA laaaa...muhahaha..lawak ka?

Sebuah bas telah berhenti secara mendadak kerana hampir terlanggar
seekor katak.apakah yang akan turun dahulu selepas pemandu itu behenti?
jawapannya ialah meter bas tulah

Antara huruf A hingga Z,banyak-banyak huruf tu..mane huruf yang boleh kahwin ...ahhh sape dapat jawab????
jawapannya ialah...huruf i ngan u lerrr..hehehehehe.nih antara
pasangan bercinta lerrr ..hehehehe

Khamis, 22 Oktober 2009

SaHabAT..~~~!!!!!

BERTEMU BERPISAH KERANA ALLAH

Pertemuan antara kita,

Tidak pernah dirancang,
Tetapi telah diatur kemas oleh Rabbul Jalil,
Yang mengetahui suara hati antara kita,
Yang mengimpikan kehadiran seorang insan,
Bergelar teman...

Walaupun bukan aku yang diharapkan,
Tetapi akulah yang hadir dalam hidupmu,
Mungkin kehadiranku tidak pernah dinanti,
Namun, Tiada walau secalit kekecewaan,
Apatah lagi kekesalan di hati ini,
Malah, Aku amat menghargai pertemuan ini,
Kerana dengannya,
Terjalinlah sebuah persahabatan...

Perpisahan...
ternyata amat menyakitkan,
Sering kali mengundang air mata,
Keindahan dan kebahagiaan yang kita nikmati bersama,
Bagaikan disentap pergi serta-merta,

Walaupun begitu, Ingatlah, sahabatku........,
Bertemu dan berpisahnya kita kerana Allah,
Oleh itu, Terimalah dengan penuh keredhaan...

Sekiranya ingatanmu singgah padaku,
Kirimlah sepotong doa tika itu,
Moga masih ada lagi pertemuan selepas ini,
Jika tidak di dunia fana ini,
Di Jannatul Firdaus yang kekal abadi...
Insya-Allah!!!

Selasa, 20 Oktober 2009

WANITA KENA BERANI !!!!

LANGKAH2 KESELAMATAN UNTUK WANITA..

Wanita sering terdedah kepada pelbagai risiko serangan apatah lagi jika berjalan seorang diri. Serangan berkenaan bukan saja membabitkan kes ragut, samun malah cabul dan rogol. Lebih malang lagi jika serangan terbabit mengakibatkan kematian.
Bagi wanita yang sering berjalan berseorangan, langkah keselamatan diri sememangnya penting. Malang tidak berbau, malah kejadian tidak diingini boleh berlaku di depan rumah sendiri. Peragut bermotosikal biasanya mudah menarik beg tangan yang disangkut pada bahu kanan (Jika anda berjalan di kiri jalan. Justeru itu, ubah kedudukan beg misalnya anda boleh menyangkut beg pada kedudukan bahu yang bertentangan dengan jalanraya.

Menyelimpangkan beg pada bahu juga boleh menyukarkan peragut berbanding beg yang disangkut secara biasa. Berjalan dilorong gelap atau sunyi juga berbahaya. Sebaiknya elakkan diri anda daripada berjalan di kawasan sedemikian kerana jika anda diserang, mungkin sukar untuk mendapatkan bantuan disebabkan tidak ramai orang lalu-lalang di kawasan itU..
Sesetengah orang gemar menggunakan jalan pintas untuk menunggu bas, kekedai dan sebagainya. Tetapi jika anda berasa jalan pintas itu sendiri tidak selamat dilalui, lebih baik menggunakan jalan lain yang agak jauh asalkan ianya selamat.

Sekiranya terserempak dengan sesiapa yang mahu menyerang, anda tidak perlu panik. Orang yang menyerang itu lazimnya juga berasa takut dan panik untuk melakukan serangan.Tunjukkan anda tidak bimbang dengannya malah ada kalanya, jika anda langsung tidak menunjukkan rasa gentar atau takut padanya, penyerang mungkin berfikir dua kali untuk menyerang.
Dalam pada itu, anda juga boleh menggunakan apa saja yang anda miliki pada masa diserang misalnya beg tangan, payung, sikat, pen dan sebagainya sebagai alat untuk mempertahankan diri.

Dipasaran kini, ada juga sejenis penyembur mirip botol minyak wangi yang direka khas untuk tujuan keselamatan. Simpanlah sebotol penyembur keselamatan di dalam beg anda sepanjang masa kerana ia mungkin dapat membantu anda jika terpaksa berdepan dengan situasi yang tidak diingini.

Mutiara Kata: "Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan & kegagalan sendiri daripada menuding kesalahan kepada pihak lain"

Jom layan aku ngarot!!!

HYeeee...ntah pe laa aku nk wat..time boring gler cmni bgus gak aku bgi tips dn petua wat pelawat aku...klu nk rase lg biul..hihihihix korang layan je atikel ngarot aku ni smpi tamat..harap2 jngn laa ade yg jdi biul cm aku ni pas membace...lawak je!!!!!

TIPS UNTUK HILANGKAN KEDUT:
Gunakan stereka biasa dan untuk kedut yang agak degil, renjiskan air. (Jangan lakukan pada kedut muka, kalau buat juga, PADAN MUKA!)
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
Pen merah, pen biru, pen hitam....
Jangan marah, mata i biru, muka u hitam...
Nanti naik u punya darah tinggi, lagilah kes haru, silap-silap boleh pitam!

SAM: Apa yang tak kena tu Dol?
DOL: Termos ni haa, jurujual tu kata dia boleh simpan air sejuk dan air panas. Penipu! Milo ais dengan kopi panas aku dalam ni dah jadi apa tah!
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
Lawa rambut kau tu macam teknik rebonding, hitam dan bersinar! Sayangnya rambut tu tumbuh kat dada, kalau tumbuh kat kepala kau yang bersinar tu bukankan bertambah hensem!

DILEMA MEMILIH MENANTU: Anda boleh pilih yang beriman,berpelajaran, berpangkat dan sebagainya. tapi masalahnya nak ke dia pilih anda sebagai mentua?

Tulislah pada pintu tandas awam. Masa itu emas, jadi jangan buang masa. Buang apa yang patut kerana orang lain sedang menunggu untuk membuang, cuma tunggu masa saja.

Aku rasa kau kena diet laa.... Masa aku jumpa kau bersantai kat pantai aku nampak bot GREENPEACE hala ke kau! Nampak macam ikan paus tersadai kat pantai kot!
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
SAM: Kau nak buat apa dengan dawai penyangkut baju dalam kereta kau tu?
DOL: Manalah tau kot-kot aku tertinggal kunci dalam kerata, bolehlah aku gunakannya.....

SAM: Aku suruh kau tengokkan barang dalam rumah aku, kenapa orang boleh pecah rumah jugak?
DOL: Manalah aku sedar, aku sedang tengok TV kau.

SAM: Kenapa kamu cakap minum susu segar boleh bawa maut?
DOL: Sebab semalam semasa aku tengah minum, lembu tu terajang aku. Nasib baik tak mati.
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
SAM: Apasal ko marah kat tokey kedai 2 Ringgit tu?
DOL: Sebab dia tipu. Aku beli 3 barang dia mintak 6 ringgit. Kata kedai 2 Ringgit

SAM: Hantu Bungkus!
DOL: Kat mana?
SAM: Kat kedai nasi campur, aku nak beli nasi dah habis. Makcik tu kata ada orang dah beli semua. Hantu betullah!

SAM: Kau kata binatang peliharaan kau mati lemas? Mana kau tau dia mati lemas?
DOL: Sebab aku bela ikan emas. aku jumpa ia mati dalam air!

SAM: Semalam aku nampak hantu!
DOL: Uih! kau terkejut tak?
SAM: Taklah.... hantu tu yang terkejur tengok aku.
DOL: Mana kau tahu?
SAM: Aku tengok muka dia pucat semacam jer....
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
SAM: Macam tak caya kau dapat 200 markah dalam ujian lisan tu....
DOL: Susah apa... aku dah ambik ujian tu 20 kali.
SAM: campurkan semua markah , dapatlah 200 markah

SAM: Tadi lampu merah, kenapa kau jalan aja?
DOL: Kat kampung aku ni, biasa jer.
SAM: Ni lampu hijau, kau berhenti pulak.
DOL: Takut terlangar orang kampung aku!

DOL: Sam, aku rasa kau kena beli TV lain lah. Dah sejam aku tercari-cari channel tak dapat.
SAM: Memang aku nak beli TV pun, yang kau adjust tu , ketuhar microwave!

SAM: Kau celup lalat dalam air sirapkau Dol?
DOL: Kita kena buat cam tu kalau tak nak keracunan!
SAM: Itu kalau lalat jatuh dalam air, bukan bawa lalat dari rumah!

SAM: Apasal kopi yang kau buat ni rasa masin?
DOL: Gula dah habis!
SAM: Yang kau pergi campur garam apasal?
DOL: Kan aku kata, sebab gula dah habislah!

SAM: Aku tengok kau beberapa hari ini "candle light dinner" dengan bini kau, mesti dia suka.
DOL: Dia marahlah. Aku lupa nak bayar bil elektrik, api rumah aku dah kena potong!
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
SAM: Tadi aku jumpa doktor, kena 20 ringgit.
DOL: Biasalah tu, "consulation fees".
SAM: Tapi aku jumpa dia kat bus stop!

DOL: Bini aku kata aku tak buat apa-apa kat rumah.
SAM: Betullah tu, kau bukan nak tolong dia buat kerja. Selalunya apa kau buat kat rumah?
DOL: Buat dono jer

SAM: Aku ada AIDS? mana ada...
DOL: Aku baca 1 dari 10 orang kat Negara ni ada aids. Aku dah tanya 9 orang, semua tak ada aids, kau orang ke 10, tak payah tanya, aku dah tahu...

CIKGU: Francis Light ialah orang yang menemui Pulau Pinang, siapakah yang menemui Pulau Pangkor?
MURID: Francis Mild, cikgu!
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
SAM: Dol, aku dengar bunyi batuk kau makin teruk!
DOL: Iya ke? kalau macamni aku kena banyak berlatih agar dapat batuk dengan lebih baik lagi.
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
SAM: Apahal kau bertenggek atas dahan tu siap pakai tie dengan briefcase?
DOL: Aku dah naik pangkat la, Sekarang aku jadi BRANCH MANAGER

SAM: Dah dua kali perompak yang sama datang merompak kedai kita.
DOL: Tu lah aku dah cakap kat kau, jangan pasang signboard "SILA DATANG LAGI"

Alahai jejaka, rupa paras indah belaka, mana gadis hati tak suka, senyum memikat menghiasi muka, tapi sebaliknya siapa sangka buaya tembaga lagi berpuaka.
CopyPasteFromFamiliazamDotCom
Alahai buaya, ini manusia memang bahaya, hidup penuh foya-foya, habis anak dara diperdaya, sekali pandang tampan bergaya, rupanya penipu berjaya.

GUrU dI GaLAk MeNGaJAr Di LUaR KeLaS

Guru-guru sekolah di negeri ini digalakkan untuk menghidupkan suasana belajar di luar kelas bagi menimbulkan rasa cinta pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran yang diambil.

Menurut Timbalan Pengarah Pelajaran Sarawak, Mortadza Alop, tidak ada halangan dan peraturan yang mengatakan guru tidak boleh membawa pelajar mereka untuk belajar di luar kelas.

Katanya, pembelajaran di luar kelas dapat membantu pelajar untuk mengaplikasikan setiap ilmu yang telah dipelajari di dalam kelas sekali gus meningkatkan pemahaman mereka dalam sesuatu subjek.

''Kita memang galakkan guru untuk mengajar di luar kelas bagi menimbulkan keseronokan kepada pelajar terutamanya terhadap mata pelajaran yang diambil dan tidak ada halangan bagi mereka untuk berbuat demikian," katanya di sini hari ini.

ni salah satu cadangan yg aku stuju sngat2..memang wajar la ade sesi pembelajarn d luar kelas..skurangnya dapat menhilangkn kebosanan dn mengurangkn stress para pelajar...apalgi aku seorang pelajar rase lbih selesa bljar d i tempat terbuke sperti d taman,pondok rehat smbil menghirup udara segar dn menikmati permandngan indah ciptaan ALLAH .bosan gak klu hri2 ngadap papan hitam,meje,kerusi,tingkap..dh mcm dlm umah lak..hihihihix..lagi2 ngadap cikgu yg 24 jam muke kelat..hehehehex..jngn mrah ye wahai guruku...!!!


10 nasihat untuk pasangn couple!!

Berikut adalah nasihat-nasihat berguna untuk orang-orang yang bercinta:

1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan 'si dia'.

2. Bercintalah kau dengan nya dengan sekadarnya. Kelak mungkin 'si dia' mungkin bukan jodoh untukmu.

3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'.

4. Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melaggar syariatNYA.

5. Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikinya adalah selepas kau diijabkabulkan.

6. Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.

7. Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara ber'dating', cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.

8. Bercintalah untuk mencapai cintaNYA.

9. Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.

10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi ALLAH, kelak ALLAH akan tarik kebahagian darimu.

Setiap nasihat ini mungkin tidak relevan kepada seseorang. Mungkin ia juga relevan kepada seseorang yang lain.

MENANGIS KERANA MU PALESTIN!!!

Kumenangis Untuk Mu Wahai Negeri Yang Damai,
Negeri Tempat Para Syuhada Yang Syahid Oleh Kebrutalan Sang Kafir Zionis,
Negeri Tempat Bocah Intifada Yang Terbunuh Oleh Kebiadaban Israel Bengis,
Negeri Suci Tiga Agama Wahai Baitul Maqdis,

Kumenangis Untukmu Wahai Negeri Yang Damai
Tempat Desingan Peluru Dan Letusan Mortar , Bagai Musik Pengiring Malam
Tempat Curahan Air Mata Dan Darah, Laksana Sungai Yang Mengalir Deras
Tempat Tubuh-Tubuh Berserakan , Hancur Tak Bernyawa
Tempat Setiap Orang Menanti Cemas…Esok Maut Giliran Siapa???

Dimanakah Kalian Yang Selalu Berkobar Tentang Perdamaian Dan Kemanusiaan
Kala Ratusan Mayat Bergelimpangan Memenuhi Jalan-Jalan Gaza
Kala Rintihan Bayi-Bayi Tak Berdosa Menggema Di Gang-Gang Ramalah
Kala Aroma Hangus Tubuh Manusia Membumbung Di Udara Rafah
Kala Israel Terang-Terangan Memperkosa Dan Membumi Hanguskan Palestina Lihat...!
Palestina Bersimbah Darah ....Palestina Sedang Sekarat


ADuhai C kEcIL!!!!

Seperti biasa selesai solat asar aku bersiap untuk memulakan tugasan
mengajar anak-anak kecil sekitar rumahku mengaji Al-Quran dan Iqra. Setelah bersiap, aku segera turun ke tingkat bawah mengambil kunci pagar lantas begegas keluar membuka pagar kerana jam hampir pukul 4.30 petang. Kelihatan anak-anak kecil menungguku di muka pintu pagar dengan wajah yang tersenyum dan penuh bersemangat untuk mengaji.

Apabila pagar dibuka, anak-anak riang ini berlari menuju ke depan pintu sambil berbaris. Selepas aku memberi arahan, barulah mereka masuk,memberi salam dan duduk. Aku pun duduk dan mula menyemak bacaan Iqra mereka. Semasa aku sedang khusyuk menyemak bacaan iqra, perhatian ku dicuri oleh 3 sekawan iaitu Syah,Haziq dan Haikal yang sedang menunggu giliran mereka. Mereka merupakan kanak-kanak yang rajin mengaji tetapi suka mendapat perhatian dari guru dengan bertanya bermacam-macam soalan terutamanya Haziq dan adiknya Haikal. Antara soalan popular mereka,” cikgu, lepas ini boleh baca 2 kali sahaja?”,”cikgu,hari ini baca muka surat mana?”, dan sebagainya. Namunku jawab persoalan mereka itu dan menyuruh mereka mengulangkaji pelajaran semalam sementara menunggu giliran. Mereka menuruti arahan ku. Terhibur aku melihat gelagat mereka yang seakan-akan Upin dan Ipin yang masih muda mengenal dunia. Aku kembali menyemak bacaan kanak-kanak di kiri dan kanan ku yang sedang gigih membaca Iqra.


Tiba-tiba aku dikejutkan dengan pertanyaan daripada Haziq,”cikgu,kenapa kita mesti belajar mengaji?”

Aku terdiam seketika sambil memikirkan jawapan yang sesuai dengan pemikiran anak kecil ini. Lantas akupun menjawab, ”kalau kita blaja mengaji, kita pandai baca iqra, kalau pandai baca iqra kita pandai baca Al-Quran”. Haziq dan rakan seperjuangannya mengangguk tanda faham. Selama beberapa tahun membantu ibuku mengajar, belum pernah ada yang bertanya soalan sebegitu. Ternyata anak-anak kecil ini masih kabur dengan tujuan belajar mengaji Al-Quran. Alhamdulillah Si Haziq ini terbuka mindanya untuk mengetahui tujuan mengaji. Tetapi hati kecilku masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang aku berikan. Apakah jawapan yang sesuai patut aku berikan supaya mereka faham? (Sama-sama kita fikirkan)

Kadang-kala aku tertanya-tanya mengapa adik-adik kecil ini datang mengaji tanpa mengetahui tujuan mereka mengaji? Adakah untuk menuruti suruhan ibu bapa atau mungkin terpengaruh dengan ajakkan rakan-rakan? Rasulallah SAW pernah bersabda: “ Suruhlah anak kamu sembahyang tatkala umurnya 7 tahun. Dan rotanlah dia bila umurnya mencapai 10 tahun jika dia enggan melakukannya”.

Hadis ini menyarankan anak-anak diajar solat semenjak kecil dan merotan anak-anak dalam hadis tersebut bukan bertujuan memudaratkan tetapi memberi kesedaran kepada anak-anak bahawa solat itu bukanlah permainan tetapi tuntutan agama. Dari perspektif lain, hadis itu cukup jelas memberi kesedaran tentang proses pembelajaran ilmu agama kepada anak-anak. Sebaik-baiknya sejak kecil lagilah anak-anak dilatih dan dididik menunaikan amalan fardu seperti solat, puasa dan membaca Al-Quran. Proses pembelajaran ini hendaklah dilakukan berterusan sesuai dengan perkembangan pemikiran dan pertumbuhan anak-anak. Semoga anak-anak kecil ini akan mengerti betapa beruntungnya mereka mempelajari wasiat agung yang diwariskan Rasulallah SAW.amin...

PUNCA WANITA GEMUK KERANA ABAIKN PERMAKANAN

Abai pemakanan sihat punca ramai wanita gemuk

Ntah ape aku nk citer hri ni...ok aku mulakn cter tntang kegemukan dn obesiti ok..jngn ade yg boring lak....nasib baik laa aku i kurus keremping x kuat makan..klu x dh jdi danesaur lak..hihihihix...ni artikel aku copy tau...mlas nk taip..hehehehe...dh minte izin copy tdi..hehehehex

KEGEMUKAN khususnya di kalangan wanita amat membimbangkan. Jika dulu kegemukan berlaku kepada wanita selepas bersalin, namun kini ia mula menular kepada remaja.

Tidak keterlaluan jika dikatakan kanak-kanak perempuan seawal enam tahun menghidap obesiti.

Cara pemakanan dipandang remeh ibu bapa yang lebih sibuk mencari kekayaan adalah punca utama anak mengalami kegemukan. Anak kini lebih gemar makanan segera.

Jika dilihat kepada masalah yang membelenggu wanita lewat berkahwin, secara amnya mereka yang berada dalam lingkungan ini memiliki badan berisi.

Jadi wanita harus berwaspada dengan memperbanyakkan pembacaan mengenai kesihatan diri.

Diet memang berkesan, tetapi perlu melalui prosedur betul dan teratur. Pengamalan diet yang sihat dan pemakanan seimbang perlu diamalkan serta harus diingat semua ini berpandukan nasihat pakar pemakanan.

Pakar kecantikan juga berlumba-lumba mencari pelanggan yang ingin mendapatkan tubuh sempurna tanpa mengkaji kandungan ubat yang dijual di pasaran.

Kita perlu muhasabah dengan melakukan terapi yang betul tanpa mencederakan diri. Bermulalah dengan inisiatif, kesabaran menebal dan azam kuat untuk memastikan berat badan dikurangkan mengikut kesesuaian diri.

pelakon wanita mati akibat rentung

Pelakon antara mangsa rentung nahas kereta

Baru je aku nengok new..bile g buke wibesite hiburan..kecoh ngan cter plakon rentung nhas kereta
memang sdih sngat2 apalagi kedua ibubpa...nk wat cmne..dh ajal nye tibe.kite hambe nye x berupaya menolak kehendaknyer.Aku ucapkn takziah atas permegiannye.buat kuaga ALLAHYARHAM..bnyak2 la sabar.slalu la doa agar rohnyer d tempatkn d kalangan orang2 beriman..ALFATIHAH buat Allahyarham....



WAN Nor Hayati bersama Dayang Fatiha Amanda melihat gambar Noor Diana di Pengkalan Chepa, semalam.

KOTA BHARU: Wanita yang ditemui rentung bersama dua rakannya dalam kemalangan ngeri di atas jambatan dekat Bunut Payung di sini, awal pagi kelmarin, adalah pelakon filem Black Maria.

Wan Noor Diana Mohd Kamarulzaman, 22, atau lebih dikenali sebagai Dayana Kamal, juga membintangi beberapa drama, seperti Sumayyah, Rumah Itu Dunia Aku serta Selamat Tinggal Noni.

"Apa yang lebih menyentuh hati saya, beberapa hari sebelum kejadian itu, dia memberitahu niatnya untuk mendalami al-Quran dengan mencari guru agama bagi membantu mengajarnya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Pengkalan Chepa

Dalam kejadian kira-kira jam 4.15 pagi kelmarin, Proton Persona yang dinaiki Wan Noor Diana dan tiga sahabatnya terbabas sebelum terbakar dan meletup.

Dua lagi yang rentung dikenali Tengku Shamsu Tuan Ibrahim, 25, dan warga Amerika Syarikat, Christopher Gonzalez, 25, manakala pemandu kenderaan itu, Tengku Ahmad Nazim Tengku Ibrahim, 30, terselamat.

Jenazah Wan Noor Diana selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Mata Pasir dekat Chempaka, kira-kira jam 11 malam kelmarin.

Wan Nor Hayati berkata, Allahyarham pernah mendirikan rumah tangga dengan vokalis kumpulan Indie, The Times, Natazar Mohamad, 33, dan dikurniakan seorang anak perempuan, Dayang Fatiha Amanda, yang kini berusia empat tahun.

Allahyarham juga pernah menyertai pertandingan akhir Pencarian Gadis Metro anjuran akhbar Harian Metro pada 2004.

Wan Nor Hayati berkata, Allahyarham � anak sulung dari empat beradik � baru-baru ini turut menyertai pertandingan Pakaian Muslimah Kelantan.

"Noor Diana sepatutnya menggayakan pakaian serba biru, tetapi pada saat akhir mengubah fikiran dan mengenakan pakaian serba putih. Saya tidak mengesyaki apa-apa yang pelik tetapi itu mungkin petanda dia akan meninggalkan kami buat selama-lamanya," katanya.

Isnin, 19 Oktober 2009

isteri abang EIZLAN mengandung lagi..zara nak dapt adikk!!

Bertemu beliau selepas tayangan perdana dan sidang media filem 'Pisau Cukur' baru-baru ini, tercari-cari juga di mana isterinya, Vie Shanti. Maklumlah, bila menghadiri mana-mana majlis, Eizlan Yusof biasanya ditemani isteri tersayang. Menurut Eizlan, Vie tak dapat hadir kerana tidak sedap badan. Kongsinya lagi, Vie sudah empat bulan mengandung anak kedua mereka! Dari riak wajahnya, Eizlan nampaknya tak sabar menunggu kehadiran cahaya mata keduanya. Selepas ini, anak sulung mereka, Vie Zaara, 17 bulan, ada teman main baru.

Sempat berbual sekejap dengan pelakon berusia 38 tahun itu, Eizlan berkongsi perkahwinan dan kehidupan berkeluarga banyak mematangkan dirinya.

“Sebelum ini, banyak yang saya tidak tahu tentang kehidupan. Tetapi setelah berkahwin, saya mula belajar tentang kehidupan dan apa yang saya pelajari, saya cuba masukkan dalam lakonan saya. Rasanya lakonan saya hari ini lebih ada rasa dan dari segi kreativiti saya juga lebih matang.”
Bagi peminat Eizlan, selain filem ‘Pisau Cukur’ yang akan berada di pawagam pada 5 November ini, dia bakal menemui peminat melalui siri drama ‘Jangan Tegur Lagi’ dan sebuah telefilem arahan Kabir Bhatia berjudul ‘Keabadian Cinta’ di mana dia digandingkan dengan Tiz Zaqyah. Turut menjayakan telefilem yang membawa tiga kisah itu, Cheryl Samad dan Remy Ishak.lpas ni zara x le sunyi..bole main dn buli adik yea...wat abg eizlan dn kak vie...aku doakn smoga rmhtngga kalian kekal hngga ke akhir hayat....buat zara yg cute..jngn nakal2..nanti akak geget tau..hihihihix....

rogol gadis bawah umur

Ketua balai kena reman

KOTA BHARU: Harapkan pagar, pagar makan padi. Begitu yang berlaku apabila seorang ketua polis balai (KPB) yang diberikan amanah menjaga keselamatan dan ketenteraman awam ditahan reman selama seminggu bermula semalam selepas disyaki merogol gadis bawah umur.

Difahamkan, tindakan reman anggota polis berpangkat sarjan mejar itu dilakukan selepas keluarga mangsa membuat laporan polis berhubung kejadian menimpa anak gadisnya yang masih di bangku sekolah.

Ekoran laporan terbabit, suspek berusia lingkungan 40-an ditahan di balai polis tempatnya bertugas selepas beberapa jam aduan terhadapnya dilakukan keluarga mangsa, kelmarin.

Difahamkan, suspek ditahan di Penjara Pengkalan Chepa sebelum perintah tahanan reman dikeluarkan Majistret Azrol Abdullah pagi semalam, dalam prosiding ringkas di kamarnya.

Memang menjijikkn sifat dan kelakuan seorang yg kite hormati dan akhirnye tewas dngan nafsu sendiri...sedap dan seronok hanya seketika..bala dan kesannya akhir nye memakan diri sendiri....tpi tak semua anggota polis berkelakuan buas dan ganas sebegitu ada yg masih lagi mempunyai pegangan agama dn iman yg kuat contohnye BAPA aku yg aku jadikan idola dn ikon...hehehehex.. kepada remaje2 d luar sana jangn lah mudah mempercayai seseorang itu yg kite sangka baik tapi ade niat dan agenda yg tersembunyi.klu laa aku jadi KETUA HAKIM akan aku jatuhkan hukuman sebat dan sula sampai mati pada perogol ni..jangn d biarkan die hidup walau seminit untuk menikmati udara kurniaan ALLAH ..manusia berhati syaitan dn iblis sebegini sememangnyer tak layak hidup...bagus potong 20 dan campak je kat anjing bagi die makan...yg kesiannya pada mangsa rogol tu yg mengalami trauma spanjang hidupnye..semoga semua mangsa2 rogol ini kuat dan cekal menghadapi hari2 yg mendatang.kene selalu solat,berdoa dan mengadu pada ALLAH dan sentiasa kuat untuk berhadapan dengan masyrakat.kene sentiasa berfikiran fositif dan melupakan perkara yg berlaku itu serta mulakan hidup baru...SAYANGI DIRI SENDIRI !!!

16 september cuti umum 1 MALAYSIA

16 Sept. Hari Malaysia cuti um

KUALA LUMPUR 19 Okt. - Mulai tahun depan, ulang tahun sambutan Hari Malaysia pada 16 September diisytiharkan sebagai cuti umum di seluruh negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan keputusan itu yang dibuat oleh Jemaah Menteri baru-baru ini bertujuan mengingati sejarah penubuhan Malaysia pada 16 September 1963.

Menurutnya, ini bermakna mulai 2010, rakyat akan merayakan dua hari kebangsaan secara berkembar iaitu Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia.

Tambah beliau, menerusi Hari Malaysia, kerajaan mahu suka duka rakyat di Sabah dan Sarawak selepas mereka membuat keputusan untuk menyertai Malaysia sejak 1963 turut dirasai penduduk di Semenanjung.

"Hari Merdeka pada 31 Ogos kekal diraikan bagi mengingati perjuangan mencapai kemerdekaan dengan pelbagai acara rasmi seperti perarakan untuk mengingati detik bersejarah itu.

"Hari Malaysia pula dirayakan dengan acara-acara bersifat mengerat perpaduan, persefahaman antara kaum, kejayaan dan pencapaian masyarakat dalam bidang sukan, sosiobudaya, dan kesenian bagi menyemarakkan semangat 1Malaysia," katanya.

Perdana Menteri berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Datuk Dr. Marcus Majigoh (BN-Putatan) pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.

Majigoh sebelum itu ingin mengetahui sejauh mana penerimaan rakyat ke atas seruan 'kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia'.

Perdana Menteri menjawab soalan Majigoh itu serentak dengan 15 soalan Ahli Parlimen lain yang turut menyentuh isu serupa.

Dalam pada itu, Najib menambah, bagi meningkatkan lagi perhubungan antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak, kekerapan penerbangan akan dipertingkatkan, pembinaan prasarana bakal diperbanyakkan dan isu kerakyatan akan diberi perhatian serius oleh kerajaan.

Dalam jawapan lisan itu juga, Najib mengambil kesempatan menerangkan bahawa gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan beliau selepas dilantik sebagai Perdana Menteri telah menjadi gagasan yang digemari ramai khususnya generasi muda.

"Boleh dikatakan tahap pertama dalam pelaksanaan gagasan 1Malaysia telah mencapai matlamatnya. Sama-samalah kita berdoa semoga niat suci kerajaan untuk memupuk perpaduan tulen benar-benar berjaya," katanya.

Menjawab soalan tambahan Majigoh sama ada negara ini wajar mempunyai satu identiti bangsa seperti di Indonesia, Thailand dan Filipina, Najib menjelaskan, beliau bersetuju dengan pendapat tersebut.

Bagaimanapun, katanya, asas pembinaan negara sejak dari awal lagi berasaskan mengintegrasi dan bukannya mengasimilasi seperti yang berlaku di Indonesia, Thailand dan Filipina.

"Ini menunjukkan kepimpinan kita dari awal lagi bersifat terbuka dan inklusif kerana kerajaan melihat itulah jalan terbaik apabila kita dapat menampilkan suatu kekuatan berdasarkan bersatu dalam kepelbagaian.

"Tidak ada negara lain yang unik macam Malaysia. Kita berpegang kepada teras perlembagaan dan boleh menerima unsur-unsur yang berbeza sebagai budaya yang terkandung di bawah bumbung 1Malaysia," jelasnya.

Sementara itu, menjawab soalan Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas-Marang) mengenai dasar Islam Hadhari, Perdana Menteri berkata, setiap dasar baru merupakan kesinambungan kepada dasar terdahulu dengan mendasari nilai menyokong usaha mencapai Wawasan 2020.

Menurut beliau, tidak mungkin sesuatu dasar yang digubal itu boleh berjaya dalam satu penggal kerana ia merupakan kesinambungan perjalanan yang panjang....

Aku sbagai rkyat malaysia bngga dn besetuju dngan keputusan yg d ambil oleh PM yg aku sayangi..walaupon aku bukan penduduk tetap d SABAH tpi aku bangga kerana dapat tnggal dn menikmati kemakmuran dn keindahan negeri bawah bayu ini.LEpas ini jangn la ade yg mengatakn SABAH @SARAWAK antara negeri yg terpinggir ..malah SABAH adalah slah satu negeri yg yg tengah membngun,maju,pesat dn padat dngan pembangunan .Aku berteima kasih pada kepimpinan KETUA MENTERI SABAH kerana bnyak membantu memajukan SABAH dan rakyatnye sendiri.....amin!!!

Ahad, 18 Oktober 2009

DR SHIEKH MUZAFAR KAWIN TAHUN 2010

Dr. Sheikh Muszaphar nikah 2010


DR. HALINA


KUALA LUMPUR 17 Okt. - Teka teki bilakah Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor akan menamatkan zaman bujangnya kini terjawab apabila beliau mengesahkan akan bernikah dengan gadis pilihannya, Dr. Halina Mohd. Yunus pada 10 Oktober tahun depan.

Dr. Muszaphar, 37, memberitahu Mingguan Malaysia hari ini, paling istimewa tarikh pernikahan tersebut dipilih sebagai memperingati detik bersejarah sempena ulang tahun ketiga beliau ke angkasa lepas.

Katanya, beliau bertolak ke angkasa lepas pada 10 Oktober 2007 dengan menaiki Soyuz TMA-11 yang dilancarkan oleh Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

Katanya, misi selama 11 hari itu telah berjaya dilangsungkan dari 10 Oktober 2007 jam 9.21 malam waktu Malaysia dan selamat kembali ke bumi 21 Oktober 2007 pada jam 6.44 petang waktu Malaysia.

Menurut jejaka yang mempunyai jutaan peminat itu, beliau akan mengikat tali pertunangan dengan Dr. Halina pada 1 Januari tahun depan.

Katanya, majlis pertunangan itu bakal diadakan di rumah keluarga Dr. Halina di Seremban, Negeri Sembilan yang akan dihadiri sanak saudara serta kenalan rapat mereka.

Katanya, Dr. Halina, 29, yang dikenalinya sejak lapan tahun lalu kini bertugas sebagai doktor perubatan di Hospital Selayang.

''Sudah tiba masanya saya mahu menamatkan zaman bujang memandangkan faktor usia yang semakin meningkat. Saya seorang lelaki yang mencintai kehidupan berkeluarga dan sangat sayangkan kanak-kanak.

''Niat untuk berumah tangga itu telah lama ada. Cuma jadual harian saya sejak menjadi angkasawan sangat padat. Baru kini saya dapat merancang tarikh pertunangan dan perkahwinan kami,'' katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran kliniknya di sini hari ini.

Klinik yang beroperasi di pusat membeli-belah mewah di Starhill, Bukit Bintang itu dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Inilah pertama kali Dr. Muszaphar memberi kenyataan kepada media mengenai rancangan perkahwinan serta gadis pilihan beliau yang selama ini kerap menjadi spekulasi pelbagai pihak.

Mengimbas detik manis pertemuan dengan gadis pilihannya itu, beliau mengakui tertarik hati dengan bakal isterinya itu sejak mula berkenalan.

''Dr. Halina pernah menjadi murid saya sewaktu dia menjalani latihan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Ketika itu saya menjadi pensyarah di sana. Saya tidak mementingkan kecantikan luaran seseorang wanita. Bagi saya kecantikan dalam sangat penting. Ciri-ciri itulah yang ada pada beliau yang menambat hati saya,'' ujarnya terus terang.

Katanya, hubungan mereka menjadi semakin serasi apabila Dr. Halina menunjukkan sikap hormat kepada ahli keluarga terutama terhadap kedua ibu bapanya.

Jelasnya, Dr. Halina juga sangat memahami kerjaya serta kesibukan jadual hariannya sebagai seorang doktor dan angkasawan.

''Dr. Halina tidak pernah merungut dengan kesibukan saya. Hubungan kami berlangsung dengan harmoni kerana beliau memahami minat dan jiwa saya. Kami sangat 'sehati sejiwa','' katanya

PEh!..nmpaknyer melepas aku nk jdi wife diee..hihihihihix...bgus lah dr dh nk menamatkn zmn terunanya..usia pon bkn makin muda...

aku jadikn dr sbagai idola dn ikon aku..harap nanti aku pon bjaya mcm dia walau aku sememngnyer tak mampu nk naik ke bulan..skurangnyer aku nk bjaya mcm dia mengapai cita2 dn impian..amin..

selamat pengantin baru buat dr shiekh muzafar dn buah hatinyer dr Harlina yg cntik jelita...aminnnnnnn!!!.

hari yg istimewa




dah lama sngat aku tak update dn kemaskini blog aku ni..bkn aku dh lupaknnye..tpi busy sngat2.mane ngan study,jaga adik2, dn apalagi spnjang ramadan aku tak menang tngan membntu mama .pastu tiba lak 1 syawal...mak oii..aku busy ngalahkn PM kite lak..hihihihihix.ok la malas aku nk ngarot pnjng2 nanti korang boring gler lak nk bace blog aku ni.mesti tertanya2 kn apalah yg istimewa sngt HARI ??
sebenarnye..aku baru berkenalan ngan seorang kwan yg aku dh nmpak kejujuran dn keikhlasan dlm dirinye.yelah..zaman skarang ni senang nk cari kawan LELAKI yg jujur dn ikhlas..semuanye ade agenda yg tertentu..so aku tak boleh bagi name die kt sni..kata DATO SITI....BIARLAH RAHSIA.ok..aku rase hari ni ckup lah aku bercerita tentng kawan baru yg baik hati ni..so d lain mase aku nk busy body skit laa tentang isu semasa ni.pada kwan2 yg bbangsa hindu aku nk ucapkan VANEKOM..HAPPY DEEPAVALI...klu ade maruku tu hulur2 la kat aku d sini.




Khamis, 10 September 2009

antara bertudung,menutup aurat dan fesyen


Apakah pandangan anda mengenai tudung??? adakah sekadar berfesyen atau sememangnya niat untuk menutup aurat? Rambut wanita adalah aurat yang sememangnya telah termaktud dalam AlQuran dan hadis.seharusnya wanita menutup aurat rambutnya dari pandangan lelaki bukan mahram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki. Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia. Menyentuh berkenaan pakaian wanita, Alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat. Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini. Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan surat khabar fesyen untuk tudung. Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan mahramnya. Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya. Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung? Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki. Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan mahramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya. Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan. itulah gambaran segelintir individu mengenai tudung.oleh itu pakai lah tudung dengan niat ihklas untuk menutup aurat bukan untuk berfesyen.

resepi rendang ayam mak mek

Kali ni aku cuba2 lak nak letakkan resepi kat blog aku ni...resepi ni aku amik kat majalah dan aku dah praktik kan sejak dari awal aku jadi anak dar...alhamdulillah menjadi gak..ok sesape nak cuba resepi ni...silakan,memang sedap dan lazat sekali,

BAHAn2NYA:


1 ekor ayam kampung (anggaran 1.5 kg)
1 biji kelapa, diparut
2 helai daun kunyit, dimayang halus
3 ulas bawang merah kecil, dimayang*
2 ulas bawang putih, dimayang*
2 asam keping
1 batang kayu manis (anggaran 3 inci)*
1 kuntum bunga lawang*
3 biji buah pelaga*
4 kuntum bunga cengkeh*(*bahan2 tumis)
3 camca besar cili kisar
4 camca besar kerisik
2 camca besar rempah kari daging
1 camca besar gula Melaka
Garam secukup rasa dan 1 cawan minyak utk menumis
BAHAN2 DIKISAR HALUS :-
5 batang serai, dimayang
8 ulas bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
4 biji buah keras

Cara-cara

- ayam dibersihkan dan potong 24 kepingan. Cuci dgn asam dan garam, perap 10 minit. Bilas dan toskan. (Boleh juga gunakan ayam daging)
- masukkan 1 cawan air dalam kelapa parut dan ramas. Perah santan pekat dalam satu bekas, ketepikan. Kemudian masukkan 2 cawan air lagi, ramas dan perah utk santan kemancar. Ketepikan.
- panaskan minyak dalam kuali, masukkan bhn2 tumis dan kacau hingga wangi. Masukkan cili kisar, bahan2 dikisar halus dan juga rempah kari. Masak hingga harum dan pecah minyak.
- masukkan sedikit garam dan diikuti ayam. Gaul ayam hingga sebati dgn rempah dan masak hingga ayam agak kecut (10 minit). Masukkan santan cair dan biarkan masak atas api perlahan hingga daging ayam 1/2 masak.
- kemudian masukkan santan pekat,kerisik dan asam keping, masak hingga ayam empuk dan kuah pekat. Baru dimasukkan gula melaka dan daun kunyit yg telah dimayang tadi. Gaul rata dan masak hingga rendang agak kering. Rasa garamnya. Angkat dan boleh dihidangkan.boleh di makan dengan nasi putih,nasi lemak,nasi minyak dan lain2 nasi melainkan nasi BASI...hehehe.selamat mencuba.

Rabu, 9 September 2009

cara menguruskan kemarahan

Semua manusia di dunia ini ada rasa marah,kecewa dan sakit hati.
Bagaimanakah perasaan anda hari ini? Adakah anda rasa marah? Gembira? Murung? Kecewa? Takut? Bersalah? Tersinggung? Hormat? Bertanggungjawab? Bolehkah anda mengenalpasti dengan tepat apa yang anda rasa? Bolehkah anda cari perkataan-perkataan lain untuk mencerminkan apa yang anda rasa? Kini manusai telah cipta lebih daripada 2000 perkataan untuk menerangkan jenis-jenis perasaan yang dialaminya. Kefahaman tentang tiap-tiap perkataan mengenai perasaan iaitu emosi manusia penting untuk mengenali perasaan sendiri dan perasaan orang lain.


CARA MENGURUS KEMARAHAN

1. Memahami apa yang mencetusnya serta manfaat jangka pendeknya.

Kita perlu memahami dan mengenalpasti pencetus-pencetus yang boleh jadikan kita hilang akal seperti kata-kata tertentu orang, tabiat orang, tidak bertoleransi dan sebagainya. Manfaat atau kebaikan yang boleh didapati daripada pelepasan kemarahan kita ialah mungkin seperti berikut: a) Saya rasa lega
b) Orang mendengar saya
c) Rasa seperti diri sebenar lepas marah
d) Jika tidak marah saya akan menangis sahaja
e) Melaui kemarahan orang tahu pendirian mereka
f) Kemarahan menghilangkan perasaan takut
g) Jika saya tak marah orang akan fikir saya lemah

Manfaat-manfaat kemarahan ini adalah jangka pendek sahaja. Sebenarnya ia boleh dicapai melalui cara lain yang lebih asertif. Melepaskan kemarahan membawa berkat yang sementara sahaja. Pada jangka panjang ia akan menjejaskan perhubungan kita.




2. Belajar menenangkan diri dalam situasi genting.

Bila perasaan marah timbul kita boleh
a) Gantinya dengan aktiviti lain seperti memandang pada benda dan bukan orang, memikir tentang apa yang kita lakukan pada hari ini atau menerangkan suasana bilik kepada diri sendiri atau membilang sampai 10.
b) Mengelakkan melalui atau meninggalkan tempat itu atau minta diri untuk berfikir
c) Menukarkan ritma otak seperti mendengar muzik atau lakukan senaman
d) Guna teknik relaks seperti menarik dan menahan nafas selama 5 saat
e) Kecut dan regangkan otot selama 5 saat
f) Urut bahagian dada dan perut
g) Ubah cara duduk dan regangkan bahu
h) Berimaginasi tentang pemandangan yang tenang atau yang neutral atau ketawa pada diri sendiri kerana situasi itu

3. Belajar cara atau strategi untuk mengelak kemarahan kelak

a) Mengenalpasti samada kemarahan kita itu sihat atau tak sihat iaitu membina atau destruktif
b) Elak daripada menggunakan dadah atau alcohol untuk melupakan sesuatu
c) Baca dan menambahkan ilmu tentang pengurusan kemarahan
d) Bincang dengan orang lain yang berjaya menguruskan kemarahan mereka
e) Ubah kepada gaya hidup yang lebih sihat dan kurang stress
f) Sentiasa menahan dan mencabar setiap pemikiran yang membawa kemarahan
g) Sedari tentang kemarahan yang tersembunyi dalam sindiran atau perli
h) Belajar menjadi lebih asertif atau hadiri kursus untuk menambah kemahiran asertif
i) Meneliti segala punca kemarahan dari dahulu
j) Berbincang dengan kaunselor atau pakar psikologi
k) Menghadiri kursus mengurus kemarahan

Mengikut pakar psikologi marah adalah emosi sekunder. Di belakang emosi marah ini terdapat emosi primer seperti keresahan, duka, hampa, kehilangan, takut dan sebagainya yang terbit kerana sesuatu keperluan tidak diselesai atau dicapai. Sebenarnya kemarahan ini menjejaskan peluang kita untuk mencapai sesuatu keperluan itu. Bila kita dapat mengenalpasti keperluan-keperluan ini kita dapat berusaha untuk mencapainya dan dengan itu kemarahan dapat dikawal atau diurus dengan sihat. Emosi marah adalah satu fenomena rasional yang berlaku di otak kiri kita. Untuk mengurusnya kita perlu menggunakan kedua-dua bahagian otak, khasnya otak kanan dan bahagian lain otak berkenaan dengan emosi untuk mengecam dan sedar bila perasaan marah muncul. Dengan demikian kita dapat menangani kemarahan dengan cepat dan mengekalkan ketenangan kita.

hukuman atas dosa meminum arak

Bila aku dapat tau yang kartika di hukum sebat 6x kerana meminum arak aku terharu kerana kartika sanggup mengaku kesalahan dan sedia di hukum sebat di khalayak ramai agar menjadi contoh pada seluruh umat islam bahawasanya arak itu adalah 'ibu segala kejahatan',cuma segelintir individu yang mempertikai hukuman itu di laksanakan
Dalam Islam, arak itu sendiri adalah haram atau dilarang. Sama ada minum sedikit atau banyak adalah sama sahaja larangannya. Demikian juga dadah. Sabda Nabi s.a.w

Ertinya : Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )

Ayat al-Quran dan hadis berkenaannya terlalu banyak dan amat biasa kita baca. Islam mengakui wujudnya manfaat kecil dari arak tetapi manfaatnya adalah berdiri di atas kehancuran pihak yang lain. Sama seperti judi, yang menang sememangnya gembira namun ia menang di atas kekalahan pihak yang lain.

Firman Allah swt yang bermaksud:

"Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan" (Al-Baqarah : 219)

Lagi Allah menegaskan yang ertinya:

'Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah ( DIHARAMKAN) perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan'( Al-Maidah : 90)

Terbukti secara teori dalam ilmu Islam dan realiti dari statistik yang diberikan, arak adalah salah satu punca utama jenayah, selagi ruang dan peluang dibuka seluasnya selagi itulah manusia akan melakukan kesalahan mabuk.

Kerana itu nabi menyebut, ertinya : 'Arak itu adalah ibu kepada kejahatan' ( Hadis Hasan : Albani ; Silsilah Ahadith As-Sohihah, 1854)

Gunakan kuasa dengan tepat dan adil, selaras dengan perjuangan kamu. Adil dalam konteks arak adalah mengharamkannya dalam penjualan bebas.

HUKUMAN SEBAT BAGI PEMINUM ARAK

Bagi sesiapa sahaja yang bertanya dari kitab mana, dan buku mana, sumber mana diambil hukuman sebat bagi peminum arak, jawapannya adalah seperti berikut, tindakan mengenakan sebatan bagi peminum arak adalah diambil dari kumpulan hadis-hadis Nabi yang cukup banyak, antaranya :-

1) Hadis Nabi: 'Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka' ( Riwayat Abu Daud)

2. Hadis Nabi : 'Nabi telah didatangi oleh seorang lelaki yang telah meminum arak, lalu telah disebatnya dengan dua pelepah tamar sebanyak 40 kali' (Riwayat Muslim) [1]

3. Hadis Nabi: 'Sesungguhnya dipukul (sebat) bagi arak (peminum) dengan kasut-kasut dan pelapah tamar sebanyak 40 kali '(Riwayat Muslim) [2]

4. Hadis Nabi: 'Sesungguhnya Nabi s.a.w merotan (sebat) dalam kes arak dengan pelepah tamar dan sepatu, kemudian Abu Bakar ( di zaman pemerintahannya) juga menyebat dengan 40 kali sebatan, di ketika pemerintahan Umar, beliau meminta pandangan orang ramai dari kampong dan desa lalu berkata : Apa pandangan kamu berkenaan sebatan bagi peminum arak?, lalu Abd Rahman Auf berkata : Aku berpandangan kita menjadikannya hudud yang paling ringan (merujuk kepada sebatan qazf) [3], maka Umar membuat keputusan untuk menyebat dengan 80 kali sebatan ( Riwayat Muslim dan Abu Daud)[4]

5. Athar sahabat: Berkata Ali r.a : Rasulullah menyebat peminum arak 40 sebatan, Abu Bakar juga 40 sebatan, Umar menyebat 80 sebatan, semuanya adalah sunnah, dan ini ( merujuk kepada 40 sebatan) adalah lebih aku sukai. ( Riwayat Muslim ) [5]

6. Hadis Nabi: 'Seorang lelaki dibawa ke penghakiman Nabi s.a.w kerana telah mabuk (minum arak), lalu Nabi s.a.w mengarahkan sekitar 20 orang lelaki untuk menyebatnya dengan pelepah tamar dan sepatu ( Al-Bayhaqi)[6]

Jika dikatakan, itu semuadari hadis, maka apakah pula dalil al-Quran yang menyuruh? jawabnya adalah

'Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan' ( An-Nahl : 44)

Maka itulah tugas hadis nabi yang bersumber dari kata-kata, perbuatan dan perakuan baginda Nabi s.a.w yang menjadi penjelas kepada alQuran dan hadis.

erti puasa dan terjemahannya

tahukah kita semua ertinya puasa dan terjemahannya?? Bagi memastikan sempurnanya puasa serta mampu memaksimakan pahala dan keuntungan dari Ramadhan, amalan yang berdasarkan nas yang kuat berikut perlu dilakukan:-

1) Berniat dalam hati untuk berpuasa di malam hari.

2) Bersahur di akhir malam (yang terbaik adalah jaraknya dengan azan subuh selama bacaan 50 ayat al-Quran secara sederhana).

Nabi SAW bersabda :

"Perbezaan di antara puasa kami (umat Islam) dan puasa ahli kitab adalah makan sahur." (Riwayat Muslim)

"Bersahurlah kamu, kerana pada sahur itu ada barakahnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Baginda SAW juga menyebutkan bahawa malaikat sentiasa meminta ampun bagi orang yang bersahur. (Riwayat Ahmad)

Selain makan tatkala itu adalah amat digalakkan kita untuk mendirikan Solat Sunat Tahajjud, Solat Sunat Witir dan beristifghar dan lain-lain amalan sebelum menunaikan Solat Subuh berjemaah (bagi lelaki). Adalah amat tidak digalakkan bagi seseorang yang bersahur dengan hanya makan di sekitar jam 12 malam sebelum tidur. Kebanyakan individu yang melakukan amalan ini sebenarnya amat merasa berat dan malas untuk bangun di tengah malam. Ia pada hakikatnya adalah tidak menepati sunnah yang diajarkan oleh baginda SAW.

3) Memperbanyakkan bacaan Al-Quran dengan tenang dan tidak tergesa-gesa.

Terdapat ramai ulama silam menyebut tentang kepentingan mendahulukan membaca Al-Quran di atas amalan sunat seperti menelaah kitab, membaca hadis dan lain-lain. Ia adalah salah satu amalan yang paling diambil berat oleh Nabi SAW ketika baginda membacanya bersama Malaikat Jibrail a.s. Hal ini disebut di dalam hadis al-Bukhari.

4) Memperbanyakkan doa semasa berpuasa.

Sepanjang waktu kita sedang menjalani ibadah puasa, ia adalah sentiasa merupakan waktu yang sesuai dan maqbul untuk kita berdoa, sebagaimana di tegaskan oleh Nabi SAW :-
Ertinya : "Tiga yang menjadi hak Allah untuk tidak menolak doa mereka, orang berpuasa sehingga berbuka, orang yang dizalimi sehingga dibantu, dan orang bermusafir sehinggalah ia pulang" (Riwayat Al-Bazaar)

Sebuah hadis lain yang hampir sama maksudnya menyebutkan :-
Ertinya : “Tiga yang tidak ditolak doa mereka, orang berpuasa sehingga berbuka, pemerintah yang adil dan doa orang yang dizalimi" (Riwayat At-Tirmizi)

5) Memperbanyakan doa ketika hampir berbuka.

Ini kerana tahap maqbul tatkala itu semakin hebat berdasarkan hadis Nabi SAW :-
Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu tatkala waktu berbukanya,adalah waktu doa yang tidak ditolak." (Riwayat Ibn Majah)

6) Menyegerakan berbuka puasa selepas pasti masuk waktu maghrib.

Berdasarkan hadis Nabi SAW :-
Ertinya : "Sentiasalah umatku berada dalam kebaikan sepanjang kamu menyegerakan berbuka" (Riwayat Al-Bukhari)

Berbuka juga perlu didahulukan sebelum menunaikan Solat Maghrib, malah jika pada hari tersebut tahap kelaparan kita agak luar biasa, lebih baik kita berbuka dan makan sekadar perlu agar kelaparan tidak mengganggu Solat Magrhib kita. Disebutkan bahawa tidaklah Nabi SAW menunaikan Solat Maghrib kecuali setelah berbuka walaupun hanya dengan segelas air.
(Abu Ya'la dan al-Bazzar)

7) Adalah digalakkan pula untuk berbuka dengan beberapa biji rutab (kurma basah) atau tamar (kurma kering) sebagai mengikuti sunnah, dan jika tiada keduanya mulakan dengan meneguk air. Ertinya : “Rasulullah SAW berbuka dengan kurma basah (rutab) sebelum solat dan sekiranya tiada rutab, maka tamar dan jika tiada, baginda meminum beberapa teguk air".

8) Amat disunatkan untuk sedekah harta bagi mempersiapkan juadah berbuka untuk orang ramai terutamanya orang miskin.

Nabi SAW bersabda :-
Ertinya : “Barangsiapa yang memberikan juadah berbuka buat orang yang berpuasa maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun" (Riwayat At-Tirmidzi) Disebut dalam sebuah hadis lain, Ertinya : “Barangsiapa yang mengenyangkan seorang yang berpuasa (berbuka), Allah akan memberinya minum dari telagaku ini dengan satu minuman yang tidak akan haus sehinggalah ia memasuki syurga" (Riwayat Al-Baihaqi)

9) Menunaikan Solat Sunat Terawih pada malam hari secara berjemaah buat lelaki dan wanita atau boleh juga dilakukan secara bersendirian.

Ia berdasarkan hadis riwayat An-Nasaie yang sohih. Boleh juga untuk menunaikannya separuh di masjid dan separuh lagi di rumah, terutamanya bagi sesiapa yang ingin melengkapkan kepada 20 rakaat.

10) Memperbanyakkan bersiwak (iaitu menggunakan kayu sugi tanpa air dan ubat gigi). Ia juga sohih dari Nabi SAW dari Riwayat al-Bukhari.

11) Amaran bagi berbuka di siang Ramadhan tanpa uzur.

Selain itu, Nabi juga menyebut bahawa : "Barangsiapa yang berbuka tanpa uzur pada Bulan Ramadhan, maka ia tidak mampu menggantikan kerugian dari puasa yang ditinggalkan itu, walaupun ia berpuasa selama-lamanya" (Riwayat Abu Daud, Ibn Majah)

ujian dari Allah SWT

Ujian Itu Rahsia Allah S.W.T


Bismillahirahmaniraheem..

Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah,ujian atau masalah hidup didunia yang sementara ini.Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah. Setiap orang ada masalahnya tersendiri,Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama. Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri,sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.

Kadang-kadang kita tertanya-tanya, mempersoalkan kepada Allah swt kenapa kita diberi ujian yang berat sebegitu sekali sehingga kita terlupa pada siapa yang perlu kita mengadu segala masalah kita, pada siapa kita harus minta kembali kekuatan kita. Astagfirullah, lemahnya dan rendahnya iman kita. Tidak redha dalam menghadapi ujian yang Allah beri terhadap kita. Jika kita anggap diri kita ditimpa musibah yang besar kita hendaklah ingat bukan kita sahaja yang mengalaminya,mungkin ada sahabat-sahabat kita @ saudara seakidah kita yang lain menghadapi musibah yang sama bahkan lebih teruk atau lebih besar dari kita.

Bukankah,Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.



Allah menguji seseorang bukan kerana Allah benci kepada kita tetapi percayalah yang Allah sangat kasih kepada kita. Cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah hendak bersabar dalam menghadapi ujianNya. Pasti Allah telah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Jadi seharusnya apa yang perlu kita lakukan? berdoalah kepada Allah, Allah lah tempat kembali segala masalah yang sering membelenggu diri kita. Jangan malu untuk merayu-rayu, meminta-minta, memohon-mohon kepada Allah swt.Selalu diingatkan yang Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan hambaNya, Allah itu Maha Mendengar.

Dekatkanlah diri kita dengan pencipta kita yang menguasai seluruh alam, yang memegang hati-hati kita. Disamping berdoa perlulah kita berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi. Mungkin ada yang rasa diri mereka tidak kuat hendak hadapinya tetapi cubalah bangun! Usah tewas dengan hasutan syaitan, cari kembali kekuatan kita kerana kekuatan itu ada dalam diri kita masing-masing. Yakin dengan diri, kuatkan azam dan cita-cita. Usah tonjolkan kelemahan kita pada syaitan kerana syaitan tidak pernah berhenti menghasut agar kita lemah-selemahnya.

Jika rasa tidak kuat, carilah sahabat-sahabat yang sentiasa memberi kata-kata semangat kepada kita dan bukan sahabat yang menjatuhkan kita. Itulah pentingnya sahabat kerana kita tidak mungkin bisa hidup berseorangan.

Kita perlu tahu selepas ujian itu selesai, satu lagi ujian akan datang, maka bersedialah dalam menghadapi ujian yang seterusnya. Untung bagi mereka yang selalu diberi ujian tanda Allah swt sayang padanya. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang sentiasa redha atas ujian dan ketentuan Allah swt. Apa yang ditetapkan untuk kita itulah yang terbaik!....semoga kita tidak menjadi hilang arah dan punca apabila datangnya ujian dan dugaan.Allahualam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...